Javacup 2019

Det jobbes med datoene for neste års Javacup. Jobben består i å kontakte seilforeningene som stille opp år etter år for å arrangere seilaser for oss i Melges 24 klassen. Mye av arbeidet er gjort, men dette skal også koordineres med Seilkretsene rundt omkring. Det som er sikkert er at Norsk mesterskap for andre år på rad er med i Javacup. Det er Askøy Seilforening som skal arrangerer dette. Dette blir etter allsannsynlighet AKT4 i Javacup 2019. Datoene er bekreftet fra Norges Seilforbund og er 30.08 – 01.09.19.

Arrangements komitten er allerede i gang med planleggingen og er kommet et langt stykke på vei.

Klikk >HER< for å lese websiden til arrangøren.

Praktisk informasjon Javacup 2017 Akt 2: Farsund Open

Det blir utsetning av båtene på lørdag fra kl. 09:00 til 11:00
(mulighet for å ta ut båtene på fredag ettermiddag/kveld, men det må varsles senest 1 uke før ankomst. (Ekstra kostnad må påregnes.)
Vi tar opp båtene på søndag en gang mellom kl. 15;00 og 16;00.
Vi har ordnet med parkering av biler og tilhengere på eget område nær sentrum.

Båtene kan legges til kai v/FMF sitt klubbhus (Regatta kontor). Hvilken bane som blir valgt er avhengig av vindretning.
For at vi lettere kan holde kontakt med båtene, er det krav til at alle båter skal ha håndholdt VHF ombord.

Program blir som følgende:

Lørdag:
KL 09:00-11;00 Utsetting av båter.  (mulighet for fredag ettermiddag/kveld)
KL 11:00 Skippermøte på klubbhuset.
KL 12:00 Regatta start (vi kjører inntil 6 regattaer)
KL 17:00 Samling på klubbhuset med servering av mat og gjennomgang av dagens seilaser.
Kl.  18:00 – 20:00 Badstua er reservert for Melges seilere
KL 21:00 Middag på klubbhuset. Formannen disker opp med Bacalao -Jentebåten med underholdning  og kanskje en quiz fra komiteen?
PS: Det vil komme på 150,- pr stk for middag . påmelding med Båt og antal til : spinnis@online.no  innen fredag 9/06
Søndag:
KL 10:00 Skippermøte på klubbhuset
KL 11:00 Regatta Start.
Kl. 14:00 Grillmat
KL 14:30 Premieutdeling.
Kl. 15:00 Opptak av båtene.

Praktisk informasjon Javacup 2017 Akt 1: Askøy Race Weekend

Fredag 5. mai

18:00 – 20:00     Sjøsetting av båter mellom 18-20

19:30                     Grillen tennes kl. 19:30 og det blir grilling av pølser etter sjøsetting sponset av Team J&J

19:30                     Båtene henter overtrekk-vester og akterstagflagg til bruk under regattaene

Lørdag 6. mai

08:30 – 09:00     Sjøsetting av båter mellom 08:30-09:00.

09:00                     Båtene henter overtrekk-vester og akterstagflagg til bruk under regattaene

09:00                     Eventuell endring i Seilingsbestemmelsene

09:30                     Rormannsmøte foran ASF klubbhus

10:00                     Båtene forlater ASF til regattaområdet

11:00                     Første start for dagen – maks 5 seilaser

17:00                     Grillen tennes og vi spiser sammen på det Gamle Klubbhuset – lokale båter bidrar med ulike ting til denne sosiale delen.

19:00                     Visning av høydepunkt film av dag 1 ARW på klubbhuset og sosialt samvær i ASF.

Søndag 7. mai

09:00                     Eventuell endring i Seilingsbestemmelsene

09:30                     Rormannsmøte foran ASF klubbhus

10:00                     Båtene forlater ASF til regattaområdet

11:00                     Første start for dagen – maks 5 seilaser

14:30                     Ingen varselsignal vil bli gitt etter dette tidspunkt.

Tilreisende båter har forkjørsrett i kranen og prioriteres foran lokale båter.

Premieutdeling blir gjennomført så snart båtene er kommet til land og protest tiden er ute.

Javacup stiller med pølser og hamburger etter endt regatta før hjemreise på søndag.

Javacup 2017 Akt 1: Askøy Race Weekend en kort oppdatering

Årets første Melgesregatta foregår på Vestlandet og ute på Askøy Seilforening. Kort tid etter treningsleiren ble gjennomført skal foreningen i ilden igjen.

Denne gang er det Askøy Race Weekend med to klasser på startstreken. Yngling og Melges 24 utgjør startfeltet på denne baneregattaen. Regattasjefen har planlagt med inntil 5 seilaser på begge dagene.

Baneområdet er kort vei ut fra foreningen og ligger i Hauglandsosen.  Dette er det tredje året Ole-Jørgen Michelsen arrangerer denne regattaen for foreningen.

Det er i skrivende stund påmeldt 7 båter i Melges klassen og man ser for seg at man kan maksimalt får med 10 båter i denne regattaen. “Dette er en klar økning fra i fjor. Med båter fra Kristiansand og muligens Farsund og Stord blir dette meget bra. Målrettet jobbing med regatta serien ser ut til å lønne seg. Vi har inngått et samarbeid med et medieselskap som skal følge hele regattaserien i år. Dette tror vi seilerne vil like”.

De vil filme inntrykkene, stemningen og den tette seiling som et Melges felt gir. Dette er et økonomisk løft som er viktig og riktig å ta nå. Vi har tatt mål av oss til å ha en snutt fra hver dag vi seiler og en oppsummeringsfilm etter endt regatta. Vi håper at dette gjør at flere blir med oss i årene fremover. Vi jobber hardt med miljøskapende tiltak og sosiale rammer som vi mener er viktig for å bygge videre på det vi allerede har”.

“Regattaserien har en egen nettside der alle bilder, filmer og intervjuer vil bli lagt ut. Vi satser også på å bruke Facebook, Twitter og Instagram i løpet av 2017 sesongen” avslutter initiativtaker for Javacup Jens Altern Wathne

Deltagerlisten for regattaen finner du >HER<

Planen for hele 2017 finner du >HER<

Maurice O’Connell aka Prof

Treneren for Speedcamp 2017 snakker om betydningen av en treningsleir som dette, litt om miljø byggingen og infrastrukturen på Askøy Seilforening.

Filmene finner du >HER<

Javacup 2017 Akt 1:

Askøy Race Weekend 2017

Da begynner det å nærme seg den første regattaen i årets Javacup. Vi gleder oss enormt til å ta fatt på regattasesongen her på Vestlandet. Det er foreløpig påmeldt 6 båter til denne regattaen. Vi håper at flere kommer og vi har ikke gitt opp håper om å bli 10 båter. Etter Speedcampen var mange oppe og gikk på riggtrim og hadde fått kommet i gang. Denne regattaen representerer steg 2. Gi oss beskjed hvis det er noe vi kan hjelpe med for at dere skal komme på startstreken.

Informasjon om regattaen finnes >HER<

De som vil overnatte i naust ute på Askøy Seilforening må bestille dette før 28 april hos Alice Syslak. Gjør dette på e-post: alice.syslak@gmail.com

Denne regattaen representer også et steg 2 for oss som driver Javacup. Vi får nemlig vårt mediateam i sving for første gang. To stykker fra Kolibri Media skal følge seilasene og lage videoer av det som skjer der ut. Disse og resultatene fra regattaene kommer vi til å legge ut her på nettsiden.

Vi ønsker å oppdatere siden med lagene som seiler Javacup og dere kan bli bedt om å bli tatt bilde av enkeltvis og som et lag. Vi håper at dere er positiv til dette. Mer informasjon om dette følger.

For ytterligere informasjon om regattaen vennligst kontakt Regattasjef Ole-Jørgen Michelsen, ASF, på mobil 97186890

Har dere andre spørsmål send en e-post til: nor649@gmail.com

Melges 24 Speedcamp Askøy Seilforening 1 og 2 april 2017

I helgen var Maurice O’ Connell fra Irland trener for Melges Sørvest flåten på Askøy Seilforening. Han er regjerende verdensmester med IRL829 Embarr. Han begynte å seile når han var 5 år og har vært aktiv seiler siden det. Han satset Laser før han etter hvert seilte Starbåt. I denne båt typen hadde han to forsøk til å komme til OL, men lyktes ikke med dette. Han ble landslagstrener og OL trener for Irland. Til daglig jobber han som seilmaker for North Sails.

Opplegget for Speedcampen var at deltagerne skulle møte på fredag ettermiddag og sjøsette båtene, slik at vi var klar til lørdag morgen. Rett etter frokost startet vi den første gjennomgangen av teori og de øvelsene vi skulle ha. Treningssamlingen kunne ha maks 12 deltagere og det ble ganske raskt full booket. Det var utrolig kjekt å se alle de ivrige seilerne som var klar for å lære tidlig på morgen. Prof ,som er kallenavnet til Maurice, la opp til aktiv deltagelse fra alle. Han oppfordret hele tiden til spørsmål og innspill. Dette gjorde at mange fikk svar på ting de lurte på.

På lørdagens første økt var det fukt i luften og 16-18 knops vind. For mange var dette første gangen de seilte båten i år og flere av lagene hadde ny komponerte lag. Etter frokost gikk vi gjennom basis tingene rundt riggtrim og hvordan man skal sette riggen i base. Første inne på tavlen med teori og så ute på en båt som fremdeles sto på bryggen.

Så var det klart for første økt på vannet der fokus var boathandling. Etter å ha seilt rundt to merker til oppvarming, så begynt vi med å krysse på rekke og slå på signal. Når vi hadde seilt oss opp kryssen så gjorde vi det samme på lensen. Satte gennaker og jibbet på signal. Etter neste 3 timer gikk vi til land for å spise lunch og debrief første økt. Deltagerne på samlingen hadde kjøpt en pakke med måltider som gjorde det hele enkelt for seilerne. Alle var tilstede hele tiden noe som gjorde samlingen effektiv og miljøskapende. Under lunchen snakket alle om hvilken riggtrim de hadde hatt og hvordan balansen i båten hadde vært.

På andre økt var det fremdeles fukt i luften, men mindre vind. Økten fortsatte med mer boathandling, men også litt lengre fartsøkter. Det ble også kjørt starttrening og korte regattaer. Når vi kom inn i 17:30 tiden var det en del slitne seilere. Vi gikk igjennom videoer fra dagens seiling og alle fikk direkte tilbakemeldinger på deres seiling. Prof kommuniserte budskapet på en enkel og intuitiv måte som fikk alle med på de poengene han hadde.

Etter gjennomgangen av seilingen fikk alle tid til å slappe litt av før middag på klubbhuset til Askøy Seilforening som hadde egen kokk. Ove Jonny Flatnes hadde ansvar for alle måltidene og disket opp sammen med de frivillige i foreningen til et festmåltid med tre retter på lørdag kveld. Etter dessert var det klart for foredraget fra treneren om hvordan deres plan var for å bli verdensmester og hva de faktisk gjorde for å klare det i Miami i november i fjor. Etter dette ble det premieutdeling for Javacup 2016 og en gjennomgang av Javacup 2017. Programmet for dagen ble avsluttet i 23 tiden og med mange fornøyde seilere.

På søndag hadde vi tidlig frokost og en ny runde med teori før vi gikk på sjøen. Vinden var lettere og etter hvert ble det opphold. Vi gjennom tok en del av det samme fra dagen før, slik at de enkelte båtene kunne bruke den nye kunnskapen. Det ble lengre krysser, flere lenser og masse start treninger. Tilslutt ble det gjennomgang av videoer fra seilingen og mat på klubbhuset igjen. Deltagerne pakket ned båter og samlingen ble avslutte med stående applaus fra samtlige deltagere. Signalene på at vi skal ha en slik samling til neste år er ganske klar.

Takk til Askøy Seiforening for at vi fikk bruke den fantastiske infrastrukturen med havn, klubbhus, ribber og utstyr. Takk til alle de frivillige som har stilt opp for at denne samlingen skulle kunne gjennomføres. Spesielt vil jeg takke Ove Jonny Flatnes, Peter Thomas Hansen og Jan Rune Hopland for deres bidrag. Takk til en fantastisk inspirator og kunnskapsrik trener i Prof. Sist men ikke minst vil jeg benytte muligheten til å takke deltagerne på samlingen.

Javacup 2017:

Akt 1 Javacup 2017:

Askøy Race Weekend er åpen for påmelding.

Klikk >HER< for å melde på ditt lag til årets første regatta.

De første båtene har meldt seg på allerede.

Speedcamp 2017:

Da var påmelding nummer ti et faktum og det betyr at det er bare to plasser igjen. Håper å ha fylt opp alle plassene i løpet av kort tid.

Har du spørsmål om denne treningssamlingen så er det bare å ta kontakt Jens Altern Wathne – 995 68 688 – nor649@gmail.com

2017 Speedcamp på Askøy Seilforening

Jeg har gleden av å invitere deg og ditt mannskap til treningssamling på Askøy Seilforening første helgen i april.

Treningen vil inneholde: Båtbehandling (de fire manøvrene), akselerasjon og deselerasjon, båtfart (seil og riggtrim, rormannsteknikker, kinetikk og båt forberedelser. Det vil bli start trening og korte regattaer. Samlingen blir filmet og gjennomgått etter hver dag, så skal vi ha det gøy! Treneren er Maurice O’ Connell og er regjerende verdensmester i Melges 24 med den Irske båten Embarr. Han jobber til daglig som seilmaker i Irland og har vært trener for det Irske OL lag. Det er smått utrolig at han kommer til Askøy for å trene nettopp deg – meld deg på i dag!

Askøy Seilforening har stor og moderne infrastruktur som passer perfekt til denne type arrangementer. Rigging av båt, sjøsetting og klargjøring gjøres i anlegget. Overnatting for tilreisende seilere vil være i nøst på kaikanten. Det vil bli lagt opp til matservering på anlegget. Dette betyr at man tar med seg båten og utstyr, mens resten vil være tilgjengelig i ASF. Rigging sjøsetting på fredag. Det vil bli lange økte på sjøen både lørdag og søndag. Opplegget har noe for båter som akkurat har begynt og for de som har holdt på en stund.

Treningssamlingen på sjøen koster 2750kr

Denne helgen vil vi også ha kickoff for Javacup 2017 med premieutdeling fra fjorårets cup, informasjon om årets cup, samt en del overraskelser rundt de sosiale arrangementene i løpet av helgen.

Javacup 2017 starter kort tid etter med Askøy Race Weekend. Du kan sette igjen båten etter speedcamp til denne regattaen uten kostnad. Send e-post med seilnummer og navn på rormann hvis du vil benytte deg av denne unike muligheten til nor649@gmail.com

Det vil komme mer informasjon om overnatting / måltider og priser på dette etterhvert. Det er viktig at dere melder dere på nå sånn at vi får et korrekt bilde over hvor mange båter som kommer. Regjerende verdensmester som trener – det høres bra ut det!

Mvh,

Jens Altern Wathne

995 68 688 – ring hvis du har spørsmål eller om noe er uklart.

Speedcamp 1-2 april på Askøy Seilforening

Det blir trening med Maurice O’Connell første helgen i april. Treningen er åpen for alle Melges 24, men vi har satt et tak på 15 båter. Flere detaljer om innhold i trening og kostnader kommer. Sett av denne helgen for å trene med en regjerende verdensmester i M24 fra Miami i November ombord i IRL829 Embarr

Datoene for Javacup 2017 er klar

1. Askøy Race Weekend – 6-7 mai, arrangør Askøy SF
  2. Farsund Open – 10-11 juni, arrangør Farsund SF
  3. Stavanger Open 24-25 juni, arrangør Seilforenigen 1928
  4. Haugesund Race Weekend – 10-12 august, arrangør Haugesund SF
  5. Bergen City One Design Race – 16-17 september, arrangør Askøy SF

Som i år skal arrangøren av Javacup kontakte Seilforeningene for å få lov til å arrangere de frittstående arrangementene som en Cup.

Mer detaljer om den enkelte regattaen kommer senere – følg med.

Speedcamp 2017

April 5th, 2017|0 Comments

Melges 24 Speedcamp Askøy Seilforening 1 og 2 april 2017   Det hele startet som en vill ide for noen år siden. Hvorfor kan ikke vi få verdens beste seilere til oss istedenfor at vi hele tiden skal dra til dem? I helgen var

Video for Javacup 2017

October 18th, 2016|0 Comments

Javacup 2017 - er du klar?

September 21st, 2016|0 Comments

test test

Javacup 2017

September 19th, 2016|0 Comments

Vi har allerede planer for regattaene i 2017 og de som foreløpig står på listen er: Askøy Race Weekend - begynnelsen av mai Farsund Open - tidlig juni Haugesund Race Weekend - andre helgen i august Bergen City One Design Race - midt i september Som

Akt 5 Ran Eintype Regatta

September 16th, 2016|0 Comments

Etter to dager med seiling ble det kjempet om plasseringene i Ran Eintype Regatta, Javacup 2016 og Kretsmesterskap i Melges 24. Med 9 deltagende båter fra Farsund i sør til Bergen i nord satt man deltager rekord for klassen i Sørvest. Med litt flaks kunne

Ran Entype Regatta

September 11th, 2016|0 Comments

The Bergen - Shetland Races are ocean going races between Bergen in Western Norway and Lerwick, capital of the Shetland Islands. The Races grew out of an initial proposal to organise an Arctic Race from Bergen to a Norwegian port north of the Arctic Circle.

Før Ran Entype Regatta 2016

September 10th, 2016|0 Comments

Ran Entype seilas arrangeres for 5 gang med årets arrangement. Dette er et entype arrangement med baneseilaser for ulike klasser. De to største klassene er Yngling som avholder sitt NM på egen bane og så har vi Melges 24 som også har egen bane. Med

Click edit button to change this text.